V rámci projektu Šablony II. se druhé třídy zúčastnily projektového dne v knihovně ve Výškovicích.
Projekt byl rozdělen do několika částí. V první části si děti s paní knihovnicí o pravidlech chování v knihovně a o tom, jak zacházet s knihami. Paní knihovnice děti seznámila s novinkami, které si děti mohou v knihovně zapůjčit nebo vyzkoušet (Albi knihy a tužky, Ozobot).
V další části si děti hrály s písmeny. Paní knihovnice dětem ukázala písmeno a vyzvala je, aby vymýšlely slova, která na toto písmeno začínají nebo končí. Pomocí měkkých látkových písmen dětem tvořila na kobercové nástěnce hádanky (např. MYŠ + LENKA = MYŠLENKA, KOSTÝM – TÝM = KOST). Na tabuli měla připraveny hádanky, kde děti doplňovaly obrázky do neúplných slov (obrázek kosa + A = KOSA). Děti si také mohly vyzkoušet hru, při které měly zavázané oči šátkem a pomocí hmatu zjišťovaly, jaké slovo jim paní knihovnice přilepila na kobercovou nástěnku. Závěrem hodiny děti poslouchaly čtenou pohádku O rytíři R, která byla zaměřena na rozdíl mezi I/Y.
Po svačině a odpočinku byla dětem představena kniha Den, kdy voskovky řekly dost (Oliver Jeffers). Na obrázcích obličejů si děti ujasnily různé druhy emocí. V knize měly voskovky různou náladu, podle toho, jak moc/málo s nimi Toníček kreslil. Děti si vyslechly příběh každé voskovky a určovaly jejich nálady a pocity (např. červená voskovka byla přepracovaná, protože s ní Toníček maloval až moc).
V závěrečné části děti kreslily voskovkami obrázek, aby ulevily naštvaným voskovkám, a poté si vyzkoušely, co to znamená, když přeteče pohár trpělivosti, stejně jako voskovkám v příběhu. Smíchaly ve sklenici jedlou sodu, třpytky, saponát a ocet. Vlivem chemické reakce pozorovaly výsledek.
Z knihovny všechny děti odcházely s pozitivní náladou. Program se jim velmi líbil a moc si přejí navštívit knihovnu zase na jaře.
Mgr. Barbora Marszolková, Mgr. Gabriela Pejšová
Projektový den byl financován z Projektu PODPORA